Åbningstider i denne uge
Generelle åbningstider

Mandag 12.00-18.00
Tirsdag 9.30-20.00
Onsdag 9.30-20.00
Torsdag 9.30-20.30
Fredag 9.30-21.30
Lørdag 9.30-20.30
Søndag 9.30-19.00

Vores åbningstider kan være påvirket af et særarrangement - læs mere
Planetarium

Åbent i dag
12.00-18.00

Menu
EU-projekt

Our Space Our Future

I Our Space Our Future arbejder vi for, at alle børn skal opfatte en karriere relateret til rumfart som en opnåelig og spændende ambition for deres fremtid.

Skal du med til Mars?

Gennem fire undervisningsforløb engagerer vi i Our Space Our Future over 1000 danske skoleelever i aktiviteter om rumfart og astronomi.

Rummet og rumfart er astronomisk fedt! Men i fremtiden er der mangel på arbejdskraft inden for sektoren, der beskæftiger sig med rumfart. Derfor vil vi i projektet skabe viden om astronomi og rumfart samt give eleverne ansigt på forskerne, ingeniørerne, astrofysikerne, biologerne og de mange andre, der arbejder med rummet.

NASA og ESA planlægger i disse år missioner til Mars – ultimativt med det mål at skabe en base og på sigt en menneskelig civilisation på Mars. Den 30. juli 2020 sendte NASA robotten Perseverance afsted til Mars. Robotten forventes at nå frem til Mars d. 18. februar 2021, hvor den skal undersøge, hvorvidt der har, eller er, liv på Mars.

Med afsæt i opsendelsen af Perseverance-robotten vil eleverne i de fire undervisningsforløb få viden om rummet og de mange karriereveje relateret til rummet samt designe deres egen mission.

Billeder fra projektet

Science show på Our Space Our Future-skolerne

01/03
Camilla, som er formidler på Planetarium, viser her, hvordan materialer deler sig i lag afhængig af massefylde. Camilla er uddannet geofysiker fra Købehavns Universitet og ved en masse om, hvordan man kan undersøge undergrunden på en planet ved at kigge på de enkelte lags sammensætning. På den måde kan man for eksempel undersøge, hvorvidt der er flydende vand i underrunden på Mars - og derfor er geofysikere vigtige at inddrage, når der planlægges en base på Mars. Billedet er taget til et science show på Kokkedal Skole.

Carl, som er formidler på Planetarium, læser til dagligt biologi på Købehavns Universitet. Han demonstrerer her med en "rumstøvsuger" (vakuumklokke), hvordan luft udvider sig, når der ikke er atmosfærisk tryk. Ballonen repræsenterer her en menneskelig lunge og viser, hvor vigtigt det er at have rumdragt på i rummet.

Formidlerne Cecillie og Camilla viser her, hvordan en opløsning af sprit og saltvand kan bruges til at lave et beskyttende skjold. Opløsningen forhindrer, at kluden brænder. Forsøget bruges til vise, hvor vigtigt et beskyttende skjold er, når et rumfartøj skal ned gennem en atmosfære.

Undervisningsforløb

I 1. undervisningsforløb oplever eleverne et planetarieshow om, hvad der skal til, for at der kan opstå liv i universet. Dernæst ser de en film i Planetariums Kuppelsal om de forskellige NASA-missioner gennem tiden.

Under 2. undervisningsforløb besøger Planetarium hver skole. Eleverne oplever, hvor fantastisk universet er, når vi laver et science show for dem. Eleverne møder også her fremtidens astro-medarbejdere, som kan fortælle om deres felt, og hvorfor de synes, det er spændende at beskæftige sig med astronomi og rummet.

3. undervisningsforløb handler om at designe en mission til Mars. Her bliver eleverne præsenteret for forskellige udfordringer, der giver dem en forståelse af, hvad der skal til for at lave en rummission.

Efter at have designet deres mission til Mars, vil eleverne i 4. undervisningsforløb lære mere om, hvordan man skaber en base, hvor mennesker kan overleve på den røde planet. Eleverne får her indblik i alle de roller, som er vigtige for, at en mission kan lykkes. Det er ikke bare astronauterne, der er vigtige, men også alle dem, der bygger ting til missionerne, planlægger hvad der skal med og programmerer de robotter, der skal hjælpe.

OurSpaceOurFuture afsluttes med en familieevent på Planetarium, hvor både elever, lærere og forældre kan møde personer, der arbejder med rumfart.

1. Undervisningsforløb

Planetarieshow og film i Kuppelsalen

Sted: Planetarium
Tidspunkt: Onsdage og fredage 28. oktober – 20. november 2020
Varighed: Ca. 3 timer inklusiv pause, 09.30-12.15

Markér venligst ‘OurSpaceOurFuture’ ved bestilling

2. Undervisningsforløb

Science show og møde med fremtidens astro-medarbejder

Sted: På skolen
Tidspunkt: Alle hverdage 16. november – 18. december 2020
Varighed: 1 1/2 time, ca. 10:00-11:30 og 12:30-14:00

Tilmelding: Arrangeres ifølge aftale med projektkoordinator Lisbeth Kristine Walakira

3. Undervisningsforløb

Design en mission til Mars

Sted: Online undervisningsforløb
Tidspunkt: Alle hverdage 6. april – 25. juni 2021
Varighed: 3 timer og et kvarter inklusiv pauser, kl. 8:15-11:30

4. Undervisningsforløb

Hvordan overlever man på Mars?

Sted: Planetarium
Tidspunkt: 9. august – 15. oktober 2021 / Alle hverdage undtaget onsdag
Varighed: Ca. 5 timer inklusiv frokost og pauser, 9:45-15:00

5. Afsluttende familiefest

Vi fejrer hele projektet – lærere, elever og forældre er velkomne!

Sted: Planetarium
Tidspunkt: Efterår 2021 (dato meldes ud senere)
Varighed: Ca. 4 timer

Om projektet

5000 elever i Danmark, Italien, Portugal, England og Wales er med i Our Space Our Future.

Projektet oplyser om og skaber interesse for fremtidsmuligheder relateret til rumfartssektoren. I samarbejde med 12 skoler engagerer vi 1000 elever i Danmark.

Our Space Our Future er finansieret af EU under Horizon 2020 og er et tre-årigt projekt fra 2019-2022. Cardiff universitet er den overordnede projektleder, og der er partnere i seks forskellige europæiske lande.

Projektets undervisningsforløb er målrettet 5. og 6. årgange som en tidlig indsats for at udvide elevers opfattelse af mulighederne for at arbejde med rummet.

Webinar

Køn og kommunikation i naturvidenskab

Webinar: Breaking Stereotypes

Fredag den 22. januar 2021 afholdt Our Space Our Future-projektet et webinar under overskriften " Breaking Stereotypes: Why is gender representation important for science communication?". Se eller gense webinaret her.

5000 elever i England, Wales, Portugal, Italien og Danmark er med i projektet.

This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 821871.